Kartal Tibet: Bir Yıldız Daha Aramızdan Ayrılırken

1938 yılında Ankara’da dünyaya geldi Kartal Tibet. Tarih-Coğrafya dersi öğretmeni bir anne ve beden eğitimi dersi öğretmeni bir babanın ilk çocuğu. Ankara Çocuk Radyosu’nun temsillerine katılarak başladı sinema/tiyatro serüveni. Bir yıl sonra Çocuk Tiyatrosu’nda sahneye çıkan Tibet, 1960 yılında Ankara Devlet Tiyatrosu’ndan mezun oldu. Okul yıllarında Karagöz Amca (1952), Köşe Başı (1952), Mektup (1953), Elektra (1958), Kaynana (1958), Ekmek Parası (1959) gibi çeşitli oyunlarda roller aldı. Okul sonrası arkadaşlarıyla Meydan Sahnesi’ni kurdu ve burada sergilenen oyunlarda beş yıl boyunca yer aldı. 

1959 yılında Akşam gazetesinde çizmeye başlayan Suat Yalaz’ın Orta Asya Türklerine dair çizgi romanları kısa sürede dikkat çekmiş ve Türk halkı tarafından üretilen hayali kahramanlar çok sevilmişti. Abdullah Ziya Kozanoğlu tarafından hikâyeleri yazılan Kaan karakterinin çok sevilmesi ile karakter geliştirilerek Karaoğlan’a dönüştürülmüştür. Bu sırada Cengiz Han’ın Hazineleri sinemada gösterime girmiş ve büyük hayal kırıklığı yaşatmıştı. Sinemadaki bu başarısızlığın nedeni hakkında türlü türlü fikirler üretilirken Suat Yalaz’ın, Akşam gazetesindeki tefrikaları haftalık bir dergiye taşınmış ve dönemin en çok satan dergisi haline gelmişti. (Haftalık 25 bin adet satıyordu.) Bu başarının tesadüfi olmadığından emin olan Suat Yalaz,Türk halkının beklentilerine cevap verir ve artık Karaoğlan’ı sinemaya taşıma kararı alır.

1965 yılı Mayıs, Haziran aylarında büyük şehirlerin caddelerini 2 metrelik “Karaoğlan Aranıyor” afişleri süslemeye başlar. Karakteri önce Ayhan Işık sonra da Yılmaz Güney ve Cüneyt Arkın oynamak istemiş ancak isimsiz birini aradıklarını söyleyen Yalaz ve ekibi Karaoğlan’ı aramaya devam etmişti. Sanatçı çevreden arkadaşı olan Tijen Par, Ankara Meydan Sahnesi’ndeki tiyatrocu bir gençten bahseder. Bunun üzerine tanıştıkları Kartal Tibet ile Altay’dan Gelen Yiğit filmi ile hem Karaoğlan’ın hem de Kartal Tibet’in sinema serüveni böylelikle başlamış olur.

Kartal Tibet’in kendisiyle buluşması hakkında Yalaz şu satırları paylaşmaktadır: “Adı Kartal Tibet idi. Öncelikle ismiyle tam Orta Asya kokuyordu. Bizim de çekeceğimiz ilk Karaoğlan filmi Altay’dan Gelen Yiğit olacaktı. Adını sanki ben uydurmuşum gibi. Ankaralı bu genç olabilir mi diye kafama takıldı. Akşam gazetesinin Ankara temsilcisi Mustafa Özkan, Kartal’ı buldu. Kalktım gittim, Akşam’ın Ankara bürosunda buluştuk. Kartal, kendisini Karaoğlan filminde küçük bir rol için çağırdığımızı düşünüyormuş. Kartal’ı kapıda gördüm. 1.85 boyunda, kalın boyunlu, kısa kıvırcık saçlı, Tatar suratlı birisi. Bu olur tam aradığımız kişi dedim içimden ve Kartal’ı Yeşilçam’a Karaoğlan olarak getirdim” Birlikte başladıkları bu serüvene Kartal Tibet’in beklentilerini karşılayamadığı için Suat Yalaz tarafından son verilmişti. Lakin artık Yeşilçam, Kartal Tibet’i kazanmıştı.

1965-1972 yılları arasında Karaoğlan (1965), Baybora’nın Oğlu (1966), Camoka’nın İntikamı (1966), Bizanslı Zorba (1967), Karaoğlan Yeşil Ejder (1967) ve Karaoğlan Geliyor (1972)’dan oluşan altı filmlik Karaoğlan serisini tamamlamıştır. Aynı yıllarda Tarkan (1969), Gümüş Eyer (1970), Viking Kanı (1971), Altın Madalyon (1972), Kolsuz Kahramana Karşı (1973) filmleriyle de Fantastik Türk Sinemasının aranan yüzü haline gelmiştir. 

1976 yılında Yavuz Turgul’un senaryosunu yazdığı Tosun Paşa ile yönetmenliğe  adım atmıştır. Hababam Sınıfı Dokuz Doğuruyor (1978), Şark Bülbülü (1979), Umudumuz Şaban (1979), Gol Kralı (1980), Zübük (1980), Davaro (1981), Doktor Civanım (1982), Çarıklı Milyoner (1983), En Büyük Şaban (1983), Kılıbık (1983), Orta Direk Şaban (1984), Şabaniye (1984), Gurbetçi Şaban (1985), Katma Değer Şaban (1985), Sosyete Şaban (1985), Şaban Pabucu Yarım (1985), Şen Dul Şaban (1985), Keriz (1985), Deli Deli Küpeli (1986), Japon İşi (1987), İnatçı (1988), Öğretmen (1988), Uyanık Gazeteci (1988), Gülen Adam (1989), Talih Kuşu (1989) gibi Kemal Sunal’ın oynadığı Şabanlı filmlerin yönetmenliğini de üstlenmişti.

Ertem Eğilmez’in yanında yetişen Tibet, böylece Arzu Film Ekolü’nün mizah anlayışını da devam ettirmişti. Sinema filmi dışında Annem Annem (1980), Samanyolu (1989), Süper Baba (1993) ve Hayat Güzeldir (2008) gibi televizyon dizilerine de imza atmıştır. Yönetmen, 2002 yılında 39. Antalya Film Festivali’nde Yaşam Boyu Onur Ödülü’nü almaya layık görülmüştü. Ayrıca 2006’da Antalya Altın Portakal Film Festivali’nde Yıldırım Önal Emek Ödülü’nü de aldı. Kartal Tibet 83 yaşında 2 Temmuz 2021 yılında hayata gözlerini yumdu.

Ruhu şad olsun.

Emel AKBAŞ

2 Yorum

  1. Mustafa SARI Cevapla

    Elinize sağlık Emel hanım. Hemen hemen her Türk genci gibi benim içimdeki milli kimlik bilinci de Kartal Tibet’in filmleri sayesinde filizlendi. Hem Balkan Türklerinin cektikleri hem de ölümsüz bir aşkı da onun sayesinde öğrendik Senede Bir gün filmiyle…. Ruhu şad mekanı, cennet olsun.🤲🤲..
    Elinize sağlık 👏👏👏

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir